Pa de Pagès Català << Notícies

Reconeixement de la IGP Pa de Pagès Català

 

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha publicat el 27 d'abril al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) l’Ordre per la qual s’aprova el reconeixement i el Reglament de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Pa de Pagès Català, amb caràcter transitori, i es reconeix el seu Consell Regulador provisional.
 
La IGP Pa de Pagès Català empara un pa que respecta una manera de fer que, en essència, s’ha mantingut inalterada al llarg dels últims 100 anys a Catalunya i que es fonamenta en procediments d’elaboració lents i en el saber fer dels flequers durant la cocció. El pa protegit per aquesta IGP ha de complir estrictament un plec de condicions i un reglament per tal de garantir que el que arriba al consumidor és un pa amb totes les característiques del pa tradicional i que reuneix determinats trets visuals (rodó, d'imatge rústica, de crosta cruixent de color torrat, molla tendra i alveolat gran, del mateix color blanc que la farina que s’utilitza, roman tendre en el temps, etc.) i organolèptiques (gran aroma i sabor, certa acidesa que manté la sensació de frescor, i textura agradable passades 8-9 hores).
 
A més, el format es realitza de forma manual i tot el procés es desenvolupa seguint una elaboració tradicional, amb fermentacions lentes, coent sempre les masses en forns de solera refractària, i s’elabora exclusivament per les fleques inscrites al Registre d’establiments elaboradors. En el comerç, el pa de la IGP Pa de Pagès Català es trobarà clarament identificat; s’embossarà just en el moment de la venda, i es lliurarà als consumidors en bosses numerades amb el logotip identificatiu propi de la IGP.
 
El projecte es va iniciar l’any 2009 a instàncies de la Federació Catalana d’Associacions de Gremis de Flequers, entitat que agrupa tots els gremis de flequers de Catalunya. És per tant una IGP que compta amb el suport de tot el sector flequer català, que espera que en sigui un revulsiu en uns moments difícils en els quals la manera de garantir-se la viabilitat i competitivitat passa, entre altres, per apostar per la qualitat. Segons dades del propi sector, 200 empreses (que representen uns 350 punts de venda) ja han manifestat la voluntat de formar part de la IGP i les previsions són que el nombre d’empreses implicades passi a 250.